در این قسمت از این نوشتارمي خواهيم با اقتباس از بزرگترين كتاب اعتقادي، فقهي و علوم حديثي اهل سنت صحيح مسلم از زبان همسر پيامبر عايشه رض اثبات كنيم كه منظور خداوند تبارك تعالي از اهل بيت همان خمسه طيبه هستند آن کساني كه با توجه به حديث ثقلين هم وزن و هم طراز قرآن بوده و تا روز قیامت نیز از قرآن جدا شدنی نیستند
روايت صحيح مسلم: قَالَتْ عَائِشَةُ خَرَجَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم غَدَاةً وَعَلَيْهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ مِنْ شَعْر أَسْوَدَ فَجَاءَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ جَاءَ الْحُسَيْنُ فَدَخَلَ مَعَهُ ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَةُ فَأَدْخَلَهَا ثُمَّ جَاءَ عَلِيٌّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ قَالَ (إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا).
عائشه گفت : رسول خدا صبحگاهي از خانه بيرون رفتند و بر دوش ايشان عبايي خط دار از موي سياه بود ؛ پس حسن بن علي به نزد ايشان آمد ، پس او را ( در عبا) راه دادند ؛ سپس حسين آمد پس او را هم راه دادند ؛ سپس فاطمه آمد پس او را نيز راه داد ؛ سپس علي آمد ؛ پس او را نيز راه داد ؛ سپس فرمودند : خدا فقط مي خواهد آلودگي را از شما خداندان ( پيامبر ) بزدايد و شما را پاک و پاکيزه بگرداند .»
( صحيح مسلم ، ج7 ، ص130 ، ح 6414 ، كتاب الفضائل باب فضائل أهل البيت .)
سند بعدي:
صحيح البخاري عن ابن عبّاس ـ في قَولِ اللّهِ عز و جل :قَالَ سَعيدُ بنُ جُبَيرٍ : قُربى آلِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله
صحيح البخاري : ج 4 ص 1819 ح 4541
سنن الترمذي : ج 5 ص 377 ح 3251
السنن الكبرى للنسائي : ج 6 ص 453 ح 11474
در 3 سند بالا مي فرمايد كه قربي، همان آل رسول الله هستند.
واقعا آل پيغمبر چه كساني هستند آيا شامل زنان پيغمبر نيز مي شود؟
جواب:خير
دليل اول اينكه عايشه رض فرمود: هيچ آيه اي در شان ما نازل نشده است
حدثنا موسى بن إسماعيل حدثنا أبو عوانة عن أبي بشر عن يوسف بن ماهك قال
كان مروان على الحجاز استعمله معاوية فخطب فجعل يذكر يزيد بن معاوية لكي يبايع له بعد أبيه فقال له عبد الرحمن بن أبي بكر شيئا فقال خذوه فدخل بيت عائشة فلم يقدروا فقال مروان إن هذا الذي أنزل الله فيه { والذي قال لوالديه أف لكما أتعدانني } . فقالت عائشة من وراء الحجاب ما أنزل الله فينا شيئا من القرآن .
از يوسف بن ماهك نقل شده است كه معاويه بن أبى سفيان، مروان را به حكومت حجاز منصوب كرده بود، مروان خطبه خواند و در آن از يزيد بن معاويه نام برد تا براى حكومت بعد از پدرش از مردم بيعت بگيرد. عبد الرّحمن بن أبى بكر چيزى گفت، مروان گفت: او را بگيريد. عبد الرّحمن وارد خانه ی عایشه شد و آنها نتوانستند او را دستگير كنند. مروان گفت: او كسى است كه خداوند اين آيه را درباره او نازل كرده است: و آن كس كه به پدر و مادر خود گويد:اف بر شما، آيا به من وعده مىدهيد كه زنده خواهم شد تا اخر ایه. عایشه از پشت پرده گفت: هيچ چيزى از قرآن را خداوند درباره ی ما خاندان نازل نکرده است
صحیح بخاری جلد 6 صفحه 133 چاپ دار طوق النجاة ، الطبعة: الأولى، 1422هـ ، حدیث شماره 4827
عايشه رض خود ادعا مي كند آيه اي در حق ما نازل نشده است آيا هدفتان دشمنان به جز نقض و سركوب مناقب و ثناي علي ع چه چيزه ديگري مي تواند باشد؟
دليل دوم اين است كه جواب اين سوال را نيز صحيح مسلم داده است
فَقَالَ لَهُ حُصَيْنٌ: وَمَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ؟ يَا زَيْدُ أَلَيْسَ نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ؟ قَالَ: نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ، وَلَكِنْ أَهْلُ بَيْتِهِ مَنْ حُرِمَ الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ، قَالَ: وَمَنْ هُمْ؟ قَالَ: هُمْ آلُ عَلِيٍّ وَآلُ عَقِيلٍ، وَآلُ جَعْفَرٍ، وَآلُ عَبَّاسٍ قَالَ: كُلُّ هَؤُلَاءِ حُرِمَ الصَّدَقَةَ؟ قَالَ: نَعَمْ.
حصين از زيد پرسيد: اهل بيت او چه کساني هستند؟ مگر زنان او اهل بيت او نيستند؟
ـ گفت: زنان او اهل خانه او بودند اما اهل بيت رسول الله (ص) کساني هستند که بعد از او صدقه برايشان حرام است
ـ حصين گفت: آنان چه کساني هستند؟
ـ گفت: آل علي و آل عقيل و آل جعفر و آل عباس.
حصين گفت: آيا صدقه بر همه ايشان حرام است؟
ـ گفت: آري.
صحيح مسلم ج 4 ص 1873 ح 2408
فقلنا من أهل بيته نساؤه قال لا وايم الله إن المرأة تكون مع الرجل العصر من الدهر ثم يطلقها فترجع إلى أبيها وقومها أهل بيته أصله وعصبته الذين حرموا الصدقة بعده
از زيد بن ارقم پرسيدند: آيا زنان پيغمبر هم اهل بيت او هستند؟
گفت نه ـ به خدا قسم ـ زن تا مدتي از زمان با مرد است. بعد او را طلاق ميدهد و به خانه پدرش رفته و جزء اهل بيت پدر محسوب مي شود
اهل بيت او اصل و جماعت او هستند که صدقه بر ايشان حرام است
صحيح مسلم ج 4 ص 1874 ح 2408
سوال:
اگر زنان جز اهل بيتند چرا جزء ال ها بيان نكرده؟
اگر زنان جز اهل بيتند چرا صدقه بر آنها حرام نيست؟